Інтерв’ю константинопольського архієпископа Тельміського Іова (Гечі), опубліковане ВВС, викликало хаос і сум’яття в українському та російському церковному середовищах. Адже якщо раніше створення автокефальної УПЦ сприймалося як боротьба проти експансії «Русского мира» і визволення Української церкви з-під юрисдикції Москви, то нині Константинополь прагне позбавити українське православ'я будь-якого національного змісту, передають Патріоти України.
Після того, як у квітні Верховна Рада повторно (вперше це було зроблено у червні 2016 року) завернулася до Вселенського патріархату з прохання про надання автокефалії, всі три учасника переговорного процесу – ієрархи трьох гілок українського православ’я, Адміністрація президента і резиденція константинопольського патріарха – мали рівнозначний статус. За літо домовленості (детальніше – в аналітичній записці Інституту світової політики) оформилися в чітку «дорожню карту»: Священний синод Вселенського патріархату приймає рішення про запуск процедури з надання автокефалії; задовольняється апеляція предстоятелів УПЦ КП і УАПЦ щодо їхнього поновлення в канонічному священицькому статусі; Константинопольський екзарх модерує проведення Об’єднавчого Собору; вибирається предстоятель нової Церкви; урочисто вручається Томоса патріархом Варфоломієм.
Варто зазначити, що ці переговори не були схематичними, кожен з вище названих пунктів дискутувався і деталізувався. І зараз можна розкрити деякі конфіденційні речі, про які домовлялася українська делегація на Фанарі.
По-друге, відповідно до домовленостей, Об’єднавчий собор мав відбутися за участі лише тих українських єпископів, які звернулися до Константинополя. Тоді на Фанарі справді побоювалися сценарію, що РПЦ вирішить приєднатися до створення автокефалії і дасть «зелене світло» всім своїм ієрархам в Україні на участь у Соборі. За таких розкладів предстоятелем помісної Української Церкви міг бути обраний лояльний до Москви ієрарх. Що, звісно, зовсім не входило в плани Константинополя.
По-третє, гострі дискусії викликало обговорення кандидатів на місце першоієрарха автокефальної УПЦ. Як не тасували колоду, зверху завжди опинявся нинішній патріарх УПЦ КП Філарет. Для цього існували кілька об’єктивних причин: а) базою для створення помісної УПЦ є Київський патріархат; б) наявність на Об’єднавчому Соборі переважаючій кількості ієрархів УПЦ КП, які одностайно підтримають свого предстоятеля; в) роль і позиція УПЦ КП у протидії російській агресії.
Але кандидатуру Філарета вважали контраверсійною і суперечливою. Проти його висування, як кажуть, виступив особисто патріарх Варфоломій. Не було однозначної позиції щодо призначення глави УПЦ КП на посаду предстоятеля помісної Української церкви і серед представників української влади. Навіть зараз в Адміністрації президента існують дві протиборчі групи: одна цілковито підтримує патріарха Філарета, інша стоїть на позиції Константинополя – обрання «незалежного» кандидата. Аргументи проти глави УПЦ КП були такими: він дратує представників Московського патріархату; викликає неприйняття з боку певних голів помісних православних церков через колишню діяльність в РПЦ СРСР; стоїть на «націоналістичних» позиціях, що загрожує Церкві «єрессю етнофілетизму».
Треба прямо сказати, що за останні тижні проти патріарха Філарета у ЗМІ розгорнута інформаційна війна, мета якої сформувати думку про те, що предстоятель УПЦ КП є джерелом конфліктної ситуації, через що нібито затягується проведення Об’єднавчого собору. З конфіденційних джерел відомо, що координаторами цих атак є кола, наближені до Фанару.
По-четверте, під час переговорів обговорювався статус майбутнього предстоятеля автокефальної Української церкви. Існувало кілька варіантів: архієпископ, митрополит або ж патріарх. Українській стороні вдалося переконати Константинополь, що УПЦ повинна отримати патріаршество, позаяк нова помісна Церква буде за кількістю вірян однією з найбільших у православному диптиху.
І, нарешті, по-п’яте, про назву помісної Української церкви. В усіх робочих й офіційних документах вона називалася «Православна Церква в Україні». Такою була умова Константинополя, щоби під час процедури надання автокефалії нівелювати нікому не потрібні конфлікти в українському суспільстві, особливо з представниками Московського патріархату, які заявляють про «ексклюзивні права» на бренд «Українська православна церква». Хоча українська сторона переговорів вже тоді проінформувала Константинополь, що Верховна Рада планує закріпити за автокефальною церквою назву УПЦ, а залишки Моспатріархату перейменувати на «Екзархат РПЦ в Україні».
Як бачимо, з того часу ситуація змінилася кардинально. Константинопольський архієпископ Іов кожен із вищенаведених пунктів перемовин переінакшив.
Після 11 жовтня Фанар повністю ліквідував принцип колегіальності прийняття рішень. А сам процес надання автокефалії Українській церкві перетворив на таран у боротьбі проти РПЦ МП.
Зокрема, відтепер Константинополь не стільки координує процес утворення незалежної УПЦ, а є єдиним директивним органом з її юрисдикційного оформлення. Він не тільки скликає Об’єднавчий Собор, але й визначає склад його учасників, а також має намір втрутитися в процес обрання предстоятеля автокефальної Української церкви.
14 вересня за новим церковним календарем (27 вересня за старим) - Воздвиження Хреста Господнього, нагадують Патріоти України. Свято пов'язане з ім'ям рівноапостольної Олени, матір'ю імператора Костянтина, яка, згідно з церковним переказом, відшукала Хр...
Різдво Пресвятої Богородиці віруючі за новим стилем відзначають 8 вересня. І цей день вважається дуже сильним енергетично, а молитви мають особливу потужність. За однією з традицій жінки, у яких немає дітей, накривають святковий стіл і запрошують бідни...