"Кримський міст будувати не можна! "Грандіозний" проект чекає доля двох попередніх", - російський вчений

Кримський міст замислювався Кремлем не стільки як інфраструктурний, скільки як політичний, пропагандистський проект.

Таким чином росіянам, у яких за роки після анексії кілька вивітрилася ейфорія від "Кримнаш", необхідно було довести: на окупований український півострів чекає велике майбутнє. Заради того, щоб напередодні президентських виборів у ній міг з вітерцем проїхатися сам Володимир Путін, навіть була зміщена дата російських виборів. 14 березня вічний президент Росії все ж побував на недобудованому Кримському мосту і підсолодив гірку пігулку обіцянкою, що вже в травні по ньому можна буде проїхатися на автомобілі. Але, на жаль, це якраз той випадок, коли бажання не збіглися з можливостями: з економічними, з політичними та навіть з суто геологічними. Схоже, на "грандіозний" проект чекає доля двох попередніх мостів через Керченську протоку.

Залізобетонні аргументи на користь цього твердження в інтерв'ю "Обозревателю" навів старший науковий співробітник Інституту водних проблем РАН, кандидат геолого-мінералогічних наук, гірничий інженер-гідрогеолог, член партії РОДП "Яблуко" Юрій Медовар, передають Патріоти України.

- На травень поточного року заплановано здачу автомобільної частини мосту, на кінець 2019 року - залізничної.

- Прекрасно! Я радий за Путіна. Може, він по ній і пройдеться, а краще - проїдеться. Насправді вони хотіли запустити цей міст до березневих виборів - саме тому їх і перенесли.

Юрій Медовар

Його будують давно, і я не знаю, побудують чи ні. Я багато говорив про це, і можу додати тільки одне: що міст в цьому місці будувати не можна.

Справжній БНІП (Будівельні норми і правила. - Ред.) писали фахівці з великої літери, яких зараз, напевно, вже не залишилося, тому що старі пішли туди (показує вгору), середнього віку виїхали за кордон, а в молодих я якось мало вірю, тому що сам приймаю по своїй спеціальності іспит до аспірантури, і я бачу їхній рівень знань.

Так ось, в старому БНІП було написано, треба і пану Путіну про це сказати - що арочний міст можна будувати тільки на скельних породах, тобто основа повинна бути твердою - граніти або щось іще. Тоді вони тримають. А тут - напівтверді, водонасичені, пливучі глини, у яких епюра напруги, епюра навантаження абсолютно інша. Тому відразу і просіли дві центральні опори.

Спочатку я думав: як же так? Чому вони його будують з середини? Зазвичай середня ланка - остання. Але потім стало ясно: тут колосальне навантаження, 10 тисяч тонн на 2 опори. І вони посадили цей центральний арочний отвір, і він просів. Чому просів - зрозуміло, тому що це зв'язані грунти і глини. Але вони-то просіли нерівномірно, вийшов дуже великий перекіс, і це дуже страшно насправді. З тієї ж причини не можна побудувати залізничні під'їзди - там грунти не ті. Потрібно міняти весь грунт, який знаходиться на під'їзних шляхах, а це додатково ще 3 мільярди рублів.

Геологічні дослідження не робили. Цим формально займалися якісь дві контори зі статутним капіталом в 5 тисяч рублів кожна. Але за 2015-2016 роки через них пройшло близько 600 мільйонів рублів. Причому, звітність збиткова - нормальні люди не пропускають 600 мільйонів через контору зі статутним капіталом 5 тисяч рублів. Тобто зрозуміло, що це "Рога і копита". А тепер виявилося, що ці дослідження не були виконані.

- Ви хочете сказати, що будівництво ведеться без геологічних досліджень?

- Я впевнений в цьому! Насправді дослідження проводилися в 1970-і роки найбільшим інститутом "Гідропроект", який проектував Асуанську ГЕС в Єгипті, займався перекиданням північних річок. Дослідження проводилися спільно з лабораторією морської геології Московського університету. І тоді була експертиза, яка сказала: будувати його не можна. Це найгірше місце, але його обрали.

- Тобто під час будівництва Кримського мосту були використані дані геологічних вишукувань більш ніж 40-річної давнини?

- Скоріше за все, так. Міст будували з порушенням БНіП. І з 1 червня 2017 року - а міст почав будуватися набагато раніше - БНіП змінили, з нього прибрали поняття "основа із скельних порід". Так що там порушення на порушенні.

- Ви сказали, там не можна будувати арочний міст. А який можна?

- Там взагалі не можна будувати ніякий міст. Колись говорили про тунель, але потім виявилося, що і його там побудувати неможливо - там дуже багато водоносних горизонтів, майкопські глини на глибині до кілометра, а до корінних порід далеко.

До речі, сваї забивали на глибину 55 метрів. Такого зараз ніхто не робить. Зараз все робиться по-іншому - буронабивні сваї, буряться свердловини, потім туди під тиском закачується бетон та інше. А потім зверху вже ставлять опори.

Я хотів би подивитися хоча б один раз, як вони ставили на ці сваї основу, яка тримає все навантаження і все полотно. Це досить складний процес. Але цього я не бачив. Весь час показують одну і ту ж фейкову картинку - гарний намальований міст, абсолютно блакитне спокійне море, ніякого хвилювання - так добре! Здавалося б, ще лебедів пустити туди - і взагалі буде повна ідилія!

Тому я ставлюся до цього з великим скепсисом.

- Давайте резюмуємо. Це місце не годиться для будівництва моста, перш за все, виходячи з суто геологічних умов?

- Так, через геологічну будову основи. Ну і море - само собою. Порушується водний обмін між двома морями. Ви знаєте, що Азовське море - це абсолютно внутрішнє море, тупикове. Біологи писали про те, що там велика трагедія з дельфінами, які живуть тільки в Азовському морі - вони гинуть, тому що змінюється вода. Вона і опріснюється, і забруднюється. І потім не забувайте, що десь поруч знаходяться поховання хімічної зброї часів Другої світової війни - це бомба уповільненої дії. Напевно, якийсь витік відбувається, все-таки стільки років пройшло, і риба дохне, плаває догори черевом.

- Таким чином, ні з якої точки зору мосту там бути не повинно. Проте, будівництво триває. Що чекає на цю споруду і в якій перспективі?

- Там уже було два мости. І де вони? Один змився, другий самі розібрали. Мені написала людина, яка живе неподалік. Цей чоловік розповів: "Я ловив рибу з першого мосту і з другого мосту - там були якісь опори. Сподіваюся дожити до того, що і з третього мосту я буду ловити рибу".

Я не буду давати прогнози. Я дуже не хочу, щоб загинули люди. Але перспектива цього мосту досить-таки погана. І не забувайте: побудувати можна все, а ось потім експлуатувати - це дуже важко. Приклад - Сочинська Олімпіада. Захід закінчився, і тепер все руйнується. Але, звісно, побудувати можна все - навіть півня з лайна."

Опублікував: Олег Устименко
Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Інші публікації автора

Один з найважливіших для християн днів року. Благовіщення Пресвятої Богородиці: Історія і заборони свята

понеділок, 25 березень 2024, 6:15

25 березня за новим стилем (7 квітня - за старим) - Благовіщення Пресвятої Богородиці, яке належить до числа дванадесятих свят, тобто, найбільш значущих у житті Ісуса Христа і Богородиці. За Біблією, саме в цей день Архангел Гавриїл повідомив Діві Марі...

День Віри, Надії, Любові та Софії: Народні прикмети 17 вересня

неділя, 17 вересень 2023, 8:18

За новоюліанським календарем християни східного обряду України вперше святкують день ангела жінки на ім'я Віра, Любов, Надія і Софія. Ще минулого року цей день припадав на 30 вересня. Також в честь цього дня іменинницям обов'язково потрібно сходити в ц...