Не втратити свій шанс: Світовий бум авіаперельотів привів до рекордного зростання пасажиропотоків в аеропортах України

Щоб конкурувати з сусідами у найближчому майбутньому треба вкладати в інфраструктуру та оптимізувати розцінки на транзит.

Про це йдеться в матеріалі журналу "Новое время", передають Патріоти України.

Зростання пасажиропотоку

Вітчизняні аеропорти рік тому прийняли 12,9 млн пасажирів, що на третину більше, ніж роком раніше. А в 2017-му при такому темпі зростання авіатори планують вийти на пасажиропотік понад 15 млн. Це національний рекорд.

За даними Павла Рябікіна, гендиректора аеропорту Бориспіль, до 2030 року кількість льотного флоту в світі збільшиться вдвічі у порівнянні з сьогоднішнім днем. "Світ стає мобільним, – зазначає він і тут же наводить приклад: – Угорські лікарі два рази на тиждень літають на роботу до Англії. Ми в тренді, але поки на узбіччі ".

Битва за контроль над авіапотоком безкомпромісна. У неї включилися гравці з річним оборотом, порівнянним із половиною ВВП України. Наприклад, німецька Lufthansa ($44 млрд – 317 літаків) або більш скромні Turkish Airlines ($11 млрд – 261 літак), Qatar Airways ($8,2 млрд – 152 літаки). Вітчизняний флагман Міжнародні авіалінії України (МАУ) – $686 млн і 42 лайнери – поки на цьому тлі виглядає як міцний гурток авіамоделювання. Так само виглядають і українські аеропорти.

У 2015 році авіакомпанія МАУ зазнала збитків на 504,9 млн грн. І хоча національна економіка ледь почала виплутуватися з кризи, в 2016-м флагман галузі отримав чистий прибуток в 387,9 млн грн і збільшив свої обороти на 36% – до рекордних 17,8 млрд грн. Причина такого фінансового підйому – безпрецедентне зростання авіапассажиропотоку. В'ячеслав Коновалов, авіаексперт громадської організації Європатруль, приводить самого себе в захват, коли повідомляє про те, що трапилося. Адже якщо в 2015 році місяць до місяця зростання обсягів пасажирів був приблизно від 5% до 15%, то в 2016 році він досягав і 35%, а в 2017-му доростав і до 70%.

Причини ривка

Коновалов у три прийоми пояснює причини цього ривка. Перше – зростання пов'язане з відкладеним попитом. Гострі фази політичної кризи, збройний конфлікт на сході та півдні країни, небезпечне небо, в якому 17 липня 2014 го загинули майже три сотні пасажирів авіалайнера MH-17 Малайзійських авіаліній. Все це стримувало пасажиропотік.

Зростання могло бути більш істотним, якби бойовики не перетворили Донецький і Луганський аеропорти на руїни, а Сімферопольський аеропорт не був вкрадений сусідньою державою разом з прилеглим до нього півостровом.

Директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк каже, що безвіз дав Україні приблизно 20% зростання пасажиропотоку. З урахуванням того, що діє даний режим всього три місяці, це немало.

Регіональні аеропорти

Сергій Вовк також звертає увагу на Івано-Франківськ. Називає місцевий аеропорт вдалим прикладом "вбудовування" в туристичний кластер. Йдеться про найближчий гірськолижний курорт Буковель.

На східному кордоні України теж не сидять склавши крила. Владислав Ільїн, комерційний директор Міжнародного аеропорту Харків, приголомшує своєю статистикою. Провінційний аеропорт у 2016 році увійшов до рейтингу Airport Council International як один з найбільш швидкозростаючих у категорії Аеропорти з пасажиропотоком до 5 млн пасажирів на рік. Приріст – 60% у порівнянні з 2015-м. Це дозволило харків'янам вийти на пік своєї продуктивності – 600 тис. пасажирів.

Транзитні пасажири

Для того, щоб українці масово пересіли з наземного транспорту на позаземної, зростання доходів домогосподарств повинен бути на порядок вищим. Відповідальність за зростання добробуту населення лежить не на авіаперевізниках чи аеропортах. Їх мета – нарощувати чистий прибуток. Найбільше його забезпечують транзитні і трансферні пасажири. У великих міжнародних аеропортах частка таких пасажирів сягає 60%.

Україна – на початку цього шляху. У минулому році аеропорт Бориспіль перевіз 8,6 млн чоловік. З них близько 2 млн (22%) – транзитери. У поточному році, якщо вдасться перевезти понад 10 млн осіб, на що і розраховують в аеропорту Бориспіль, потік транзитерів буде понад 3 млн (30%). Для його обслуговування потрібно мінімум ресурсів, а грошей у кафе, ресторанах і duty-free він залишає приблизно стільки ж, скільки і звичайні пасажири.

"Весь світ бореться за транзитні потоки, – каже Рябікін. – І ми, як країна, яка знаходиться на перетині повітряних потоків, повинні боротися за них". Справа за малим – перетворити Бориспіль на вузлову станцію Східної Європи.

Усі подібні хаби, за спостереженням Рябікіна, відрізняються головним – там є базовий перевізник. У Ризі це AirBaltic, у Варшаві – LOT, у Франкфурті і Мюнхені – Lufthansa, у Стамбулі – Turkish Airlines і т. Д. "У нас – МАУ, – робить висновок Рябікін. – Ніхто інший не везе сюди пасажирів з метою пересадки. Компанія – монополіст у трансфері ".

Монополіст – це і є те, за що МАУ критикує Омелян. Руйнування монополії МАУ, на думку міністра, призведе до зниження вартості перельотів. Міжнародні авіаперевізники зможуть запропонувати конкурентну ціну.

Одна з можливостей привести цей вирок у дію – це чергова невдала спроба завести ірландський лоукост Ryanair до Борисполя. Гості, за оцінкою Рябікіна, зажадали непомірно низької вартості технічного обслуговування їхніх рейсів. Хазяї визнали таку пропозицію комерційно невигідною. В результаті сторони звинуватили одна одну в нечистоплотній грі і тимчасово розійшлися по кутах.

Опублікував: Олег Устименко
Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Інші публікації автора

Один з найважливіших для християн днів року. Благовіщення Пресвятої Богородиці: Історія і заборони свята

понеділок, 25 березень 2024, 6:15

25 березня за новим стилем (7 квітня - за старим) - Благовіщення Пресвятої Богородиці, яке належить до числа дванадесятих свят, тобто, найбільш значущих у житті Ісуса Христа і Богородиці. За Біблією, саме в цей день Архангел Гавриїл повідомив Діві Марі...

День Віри, Надії, Любові та Софії: Народні прикмети 17 вересня

неділя, 17 вересень 2023, 8:18

За новоюліанським календарем християни східного обряду України вперше святкують день ангела жінки на ім'я Віра, Любов, Надія і Софія. Ще минулого року цей день припадав на 30 вересня. Також в честь цього дня іменинницям обов'язково потрібно сходити в ц...