Тож, як і куди йдуть гроші вітчизняних платників податків, і чи дійсно Україні необхідна фінансова допомога Заходу? Детальніше про це розповів Михайло Жирохов, військовий експерт, історик, автор книг і статей з історії локальних конфліктів ХХ століття, передають Патріоти України.
"Оборонка – у цифрах. Отже, оборонні витрати у нас регулюються Стратегією національної безпеки й Концепцією розвитку сектора безпеки та оборони України, і повинні становити не менше 5% від валового внутрішнього продукту. При цьому аналогічний рекомендований показник для країн НАТО становить 2%. Однак особливість українського варіанту в тому, що військовий бюджет не завжди може виконуватися – так, було, наприклад, у 2015 і 2016 роках.
І другий момент – у наших реаліях рівень оборонних витрат завжди буде недостатнім. Оскільки всі роки незалежності (виключаючи дуже короткий період президентства Віктора Ющенка) велика частина оборонних витрат йшла на забезпечення особового складу, а технічна частина, як-то модернізація і переозброєння, фінансувалася за залишковим принципом.
На 2018 рік Верховною Радою України на оборонні витрати заплановані витрати на рівні 5% ВВП – це приблизно 156 мільярдів гривень.
З цієї суми Міністерство оборони отримає близько 60% – 86 млрд грн (+19 млрд у порівнянні з 2017 роком, і +70 млрд грн – у порівнянні з 2014-м). Остаточна розбивка за напрямками достеменно невідома. В цьому випадку можна орієнтуватися тільки на попередній варіант, представлений у вересні 2017 року, який був менше на 3 млрд грн, проте повною мірою відображає статті, куди будуть витрачені гроші.
Отже, розподіл був наступним:
Решту фінансування розподілили таким чином:
У наявності типовий приклад бюджету "проїдання" – адже за останні роки чисельність збройних формувань зросла до рекордних за час незалежності країни 280 тисяч чоловік. Йде війна на Донбасі, і кожен день – це значні витрати із закупівлі палива, грошового утримання тощо. Величезні гроші також йдуть на підтримку ветеранів війни – як не як шість хвиль мобілізації, приблизно рік активних бойових дій, що приніс просто колосальну кількість поранених. Це все наслідки вторгнення – і прямі втрати бюджету.
Багато це чи мало. Для того, щоб розуміти наскільки наш оборонний бюджет відрізняється від будь-якого іншого, варто порівняти його з іншими. Навряд чи є сенс порівнювати з такими мастодонтами, як США, Китай чи Росія, цілком адекватним варто визнати порівняння з військовими бюджетами сусідів – наприклад, Польщі та Литви.
Отже, український оборонний бюджет в еквіваленті становитиме приблизно 5,2 мільярдів євро.
При цьому польський бюджет 2018 року становить 41,4 млрд злотих (майже 10 млрд євро) – польська преса підкреслює, що це рекордний за обсягом бюджет за останні кілька років. За словами директора бюджетного департаменту Міністерства національної оборони Польщі генерал-лейтенанта Славоміра Пончека, значну частину фондів, які залишаються в розпорядженні міністра оборони (близько 27%), складають майнові витрати.
Велика частина бюджету (майже 32 млрд злотих, або 78%) призначена для забезпечення зовнішньої безпеки і недоторканності кордонів. Майже 3 млрд злотих (або 7%) планується виділити, зокрема, на закупівлю військової форми, палива і медичного обладнання. Більш 7 млрд злотих, тобто 18,3%, призначені на поточні витрати й освіту.
Одним з лідерів серед країн НАТО щодо збільшення видатків на оборону є невелика Литва. За період з 2014 по 2017 рік видатки країни по цій категорії виросли удвічі, причому більша частина була спрямована на інвестиції в модернізацію збройних сил (за цим показником країна – лідер в рамках НАТО).
У 2018 році оборонний бюджет країни становить 2,06% ВВП (873 млн євро). При цьому розподіл відбувається за стандартами НАТО: не більше 50% – на особовий склад (бюджет "проїдання") і не менше 20% (бюджет "розвитку") – на закупівлю зброї та військової техніки.
Підводячи підсумок. Можна говорити про те, що наш оборонний бюджет на даний момент не є збалансованим – велика його частина йде на забезпечення життєдіяльності збройних сил. І для цього є об'єктивні причини – війна на Донбасі, окупація Криму.
І ще. Нинішні темпи розвитку економіки хоча й показують деяке зростання, проте більше фінансування для оборонної сфери "підтягнути" через бюджет досить складно. Тим більше що на носі – вибори, і на урізання соціальних статей народні депутати не пішли б точно.
Проте навіть при такому бюджеті "проїдання" відбувається поступова модернізація озброєнь армії – не така швидка, як нам хотілося б, але процес йде. Варто згадати нові бронетранспортери, модернізовані літаки і вертольоти, бронекатери та багато іншого.
З вирішенням конфлікту на Донбасі можна очікувати, що фінансування піде за стандартами НАТО – з упором на закупівлю нового озброєння. Про це свідчать, наприклад, заяви вищих військових чинів, які вже анонсували закупівлі як нового ракетного озброєння для ЗСУ, так і танків, бронетранспортерів і багато чого іншого. При цьому основний акцент робиться на місцевого виробника, тобто бюджетні гроші "на війну" працюватимуть на економіку країни."
Провідна або поминальна неділя, проводи, провідки, гробки, опроводи, радониця, дарна неділя, радниця, Томина неділя – все це назви однієї і тої ж традиції – згадувати душі померлих в першій після Великодня недільний день. Провідна неділя 2025 року у хр...
Після Великодня почалася Світла седмиця. Кожен день цього тижня має свої традиції. Цьогоріч 23 квітня східні та західні християни разом відзначають Світлу середу. Про традиції третього дня Світлої седмиці переказують Патріоти України. Далі - мовою ориг...