Виборчі перегони починаються: Політолог про парад кандидатів у президенти та партій до Верховної Ради у 2018-му

Останні два роки не вщухають розмови про дострокові вибори до Верховної Ради. Дехто подейкує навіть про можливість позачергових президентських виборів.

Володимир Фесенко

Про це пише у своєму блозі політолог, директор Центру політичних досліджень "Пента" Володимир Фесенко, передають Патріоти України.

"У 2019-му відбудуться президентські і парламентські вибори. Так, останні два роки не вщухають розмови про дострокові вибори до Верховної Ради. Дехто подейкує навіть про можливість позачергових президентських виборів. І дострокові вибори для України — справді не рідкість. За 26 років існування незалежної держави у нас тричі відбулися позачергові парламентські вибори і двічі — позачергові президентські вибори.

Однак дострокові вибори глави держави і Верховної Ради в 2018-му пройдуть лише в разі виникнення масштабної політичної кризи. Потенційно це може статися в результаті різкого посилення протестного руху противників президента Порошенка і приєднання до цього руху здебільшого опозиційних сил. Якщо продовжаться поточні конфліктні тенденції, то взимку і навесні 2018 року можлива підвищена політична турбулентність. Якщо ж кризи вдасться уникнути, то з осені наступного року країна почне стрімко вкочуватися в президентську виборчу кампанію.

Шоу стартує

У разі некризового розвитку подій провідні сили поступово зосередяться на підготовці до майбутніх виборів. Напевно знову загостриться війна електоральних рейтингів. У досить широкому сегменті громадянського суспільства, що не підтримує жодного з нинішніх фаворитів, можливі кастинги потенційних кандидатів на вищу державну посаду. У зв'язку з цим можуть відбутися українські "праймеріз". З осені 2018-го стартує шоу-презентація, карнавальний парад майбутніх кандидатів на пост президента України.

Природно, актуалізується традиційна дискусія про доцільність єдиного кандидата від опозиції. Але оскільки у нас дуже різнорідна і плюралістична опозиція, то єдиного кандидата не буде. Навпаки — має бути різноманітність політичних номінацій серед претендентів на пост глави держави. Кількох антикорупціонерів і як мінімум двох антимайданних реваншистів, претендентів на роль сильної руки і войовничо патріотичних лідерів, захисницю і захисників знедолених. Зрозуміло, в числі номінацій кандидатів буде і гарант стабільності. Тільки до кінця року ми дізнаємося, чи піде на президентські вибори Святослав Вакарчук.

З осені 2018-го навколо потенційних фаворитів президентських виборів почнуть оформлятися передвиборчі союзи. І ми нарешті побачимо офіційні заручини між Блоком Петра Порошенка і Народним фронтом, хоча не всі народофронтовці приєднаються до цього союзу.

Боротьба з корупцією і Конституція

Останні 15 років майже незмінний атрибут року, що передує президентським виборам, — спроби конституційних змін. У наших умовах це політико-правова технологія забезпечення та/або узгодження інтересів еліт напередодні проблемних президентських виборів з невизначеним результатом. Для внесення змін до Конституції України потрібні дві парламентські сесії поспіль, тому в разі необхідності цей процес варто починати не пізніше ніж за рік до виборів глави держави. Дискусія про доцільність чергової зміни форми правління в Україні вже почалася. Але ймовірність відповідних правок буде залежати від двох чинників — згоди на це Порошенка і наявності конституційної більшості (не менше 300 народних депутатів), готової підтримати зміни в Основному Законі. Поки і з тим і з іншим проблеми. Але якщо невизначеність результату президентських виборів зросте, то збільшиться і ймовірність конституційної корекції форми правління в Україні. Але що точно можливо в 2018-му, так це конституційне урізання депутатської недоторканності за формулою, запропонованою президентом, тобто з 2020 року.

Також в 2018-му нас чекає чимало бурхливих подій навколо антикорупційних інституцій і в сфері боротьби з корупцією. У НАБУ і САП з'являться нові резонансні справи з високопоставленими фігурантами. І це викличе новий сплеск політичної і міжвідомчої боротьби навколо антикорупційних інституцій. Для керівництва НАБУ і САП серйозними викликами стануть не тільки аудит їхньої діяльності, а й судові процеси по резонансним справам (Насиров, Мартиненко, бурштинова справа). Якщо під час публічних розглядів проявиться слабкість доказової бази, зібраної детективами НАБУ, і серйозні процесуальні порушення, це може стати вагомим аргументом для нової атаки на керівництво НАБУ і САП. Але я не очікую і виправдувальних вироків по всім гучним справам НАБУ і САП. Якщо деякі суди у цих справах затягнуться до початку президентської виборчої кампанії, то когось із фігурантів резонансних справ доведеться принести в жертву, щоб показати конкретні результати боротьби з корупцією.

Інтрига з антикорупційними судами не стільки вирішиться, скільки перейде в площину довгограючих бюрократичних процедур. Поки буде остаточно прийнятий відповідний закон, поки почнеться і завершиться конкурс з формування складу цих судів, пройде чимало часу. Судячи з того, як довго проходять у нас конкурси по формуванню нових правових інститутів, антикорупційні суди запрацюють не раніше 2019 року.

Без реформ

У передвиборний рік не варто очікувати нових великих реформ. Загальне політичне правило (не тільки у нас, але і за кордоном) — перед виборами небезпечно проводити інституційні зміни, які можуть неоднозначно сприйматися виборцями і будуть використані в якості теми для критики з боку опозиції. Уряд Володимира Гройсмана вже анонсує, що зосередиться на практичній реалізації реформ, прийнятих восени 2017-го. І для президента, і для уряду пріоритетні соціальні програми. Однак ресурси для їх реалізації обмежені — перш за все через істотні виплати за зовнішніми боргами.

За некризового розвитку подій малоймовірно, що відбудеться зміна уряду. У парламенті у опозиції немає голосів навіть для ініціювання вотуму недовіри Кабінету міністрів. Відносини між президентом і прем'єром нормалізувалися і навіть зміцнилися. До того ж, в наших умовах міняти прем'єра напередодні президентських виборів ризиковано, це може дестабілізувати політичну ситуацію."

Опублікував: Олег Устименко
Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Інші публікації автора

14 вересня - Воздвиження Хреста Господнього: Що категорично не можна робити в цей святковий день

субота, 14 вересень 2024, 0:10

14 вересня за новим церковним календарем (27 вересня за старим) - Воздвиження Хреста Господнього, нагадують Патріоти України. Свято пов'язане з ім'ям рівноапостольної Олени, матір'ю імператора Костянтина, яка, згідно з церковним переказом, відшукала Хр...

Різдво Пресвятої Богородиці: Ця сильна молитва, прочитана з чистою душею, допоможе здійснити найзаповітніші бажання

неділя, 8 вересень 2024, 5:00

Різдво Пресвятої Богородиці віруючі за новим стилем відзначають 8 вересня. І цей день вважається дуже сильним енергетично, а молитви мають особливу потужність. За однією з традицій жінки, у яких немає дітей, накривають святковий стіл і запрошують бідни...