З кінця квітня українці, які купують продукцію даного бренду "напряму" з Китаю, також стали скаржитися на те, що до них "не доїжджають" посилки з технікою Xiaomi, замовленою в зарубіжних інтернет-магазинах, повідомляють Патріоти України з посиланням на 112 канал.
Покупці уточнюють, що поштова служба попередила про те, що посилки відправляються назад відправнику. Якщо заборона на покупки для приватних осіб є частиною плану Xiaomi, а не ініціативою офіційних дистриб'юторів, то можна говорити про те, що це нова стратегія китайської компанії, наслідки якої складно уявити.
У Росії вирує скандал між приватними особами, які замовляють у Китаї смартфони Xiaomi для особистого користування, та митницею, яка не пропускає продукцію цього бренду через кордон на вимогу російського представника правовласника. Ситуація набула такого розмаху, що деякі китайські майданчики, наприклад Gearbest, тимчасово призупинили відправку Mi-смартфонів російським покупцям, а Росія стала першою країною, де подібна ситуація стала можливою. Але, здається, вже не єдиною – близько двох тижнів тому в українську ком'юніті Xiaomi стали надходити скарги від приватних осіб на те, що деякі їх одиничні замовлення (посилки) спіткала та ж доля. Чи чекає на українських користувачів іноземних інтернет-магазинів та ж сумна доля, що і російських?
Що сталося в Росії
Наприкінці минулого місяця стало відомо, що російська митниця, на вимогу представника правовласника бренду Xiaomi в Росії, почала блокувати посилки приватних осіб у країну і повертати їх назад в іноземні інтернет-магазини. Правовласником на території РФ є компанія "Смарт-Оранж", яка співпрацює з RDC Group – офіційним дистриб'ютором Xiaomi.
Явище набуває все більш масового характеру – в Росії з'явилися спеціальні групи в соцмережах, де користувачі пишуть про свої проблеми з посилками. Варто відзначити, що під заборону потрапили не тільки пристрої Xiaomi – стало відомо, що смартфони Sony, Philips і навіть такий бренд, як Chuwi, доходять до своїх нових власників не в 100% випадків.
Експерти говорять про порушення законодавства РФ з боку митниці. Процедура "визначення" товару як контрафактного виглядає наступним чином. Митники висилають правовласнику фото пристроїв. І той за фотографією визначає, що це контрафактний товар, і таким суб'єктивним чином ініціює його повернення відправнику. Митниця пояснює свої дії вимогами Всесвітньої поштової конвенції, ст. 18 якої регламентує заборону на контрафактну і піратську продукцію, а у визначенні приналежності посилок до такої – керується інструкцією від регіонального правовласника.
Згідно до російського законодавства, контрафактним визнати товар може тільки суд, але ніяк не митниця і тим більше - не за фотографією.
У відповідь на дії митниці шанувальники Xiaomi у Росії створили петицію і сподіваються, що її буде розглянуто митною службою, а сумнівну заборону знято. Крім того, лист направили до Xiaomi, сподіваючись, що компанія зверне увагу на сформовану ситуацію.
Мета дистриб'ютора – заблокувати всі поставки Xiaomi в країну, які здійснюються не через "їх" офіційний канал. У компанії запевняють, що під виглядом приватних осіб пристрої замовляють "оптовики" і потім перепродують у країні. Крім того, представник правовласника наполягає на тому, що не вся техніка, що продається в Китаї, підходить для використання в їхній країні – адже підтримувані стандарти зв'язку можуть істотно відрізнятися, контроль якості – бути дещо іншим, а це все сильно псує враження користувачів про бренд.
Паралельно з цими подіями Xiaomi повідомила про плани активно боротися з "сірими" поставками в Росії, а в кінці квітня компанія вийшла на ринок цієї країни. За оцінками компанії, в РФ перебуває близько половини контрафактних пристроїв бренду. Крім того, в Xiaomi заявляють, що "Смарт-Оранж" не є ексклюзивним дистриб'ютором продукції в РФ, то і в майбутньому, можливо, іншим компаніям доведеться узгоджувати свої поставки зі "Смарт-Оранж".
Ситуація, що склалася в Росії, може стати прецедентом у світових масштабах – оскільки раніше китайські бренди не боролися з власним паралельним імпортом і спокійно ставилися до альтернативних поставок із зарубіжних інтернет-магазинів. І це, в свою чергу, сприяло глобальній експансії товарів з Піднебесної.
А що в Україні?
З кінця квітня українці, які купують продукцію даного бренду "напряму" з Китаю, також стали скаржитися на те, що до них "не доїжджають" посилки з технікою Xiaomi, замовленою в зарубіжних інтернет-магазинах – про це повідомив представник одного з китайських магазинів, який зв'язався з українською ком'юніті. Покупці уточнюють, що поштова служба попередила про те, що посилки відправляються назад відправнику.
До всеукраїнського співтовариства Xiaomi "Mi Community", станом на початок травня, надійшло кілька скарг/питань від приватних осіб. "Люди вважають, що це ми монополізуємо ринок. Це не так, ми не маємо відношення до заборони", - уточнює Дмитро Лупич, координатор української ком'юніті.
Судячи з усього, мова не йде про таке масове явище, як у Росії, або у нас воно ще не набуло серйозних масштабів.
В Україні представником правовласника торговельної марки Xiaomi є Олександр Шевченко, інформація про якого значиться в офіційному реєстрі на сайті Державної фіскальної служби (ДФС).
Українська митниця підтверджує, що, згідно з чинним законодавством, він (і тільки він) може дозволяти або забороняти, блокувати доставку і "завертати" посилки на правах представника правовласника. Затримка може досягати 10 днів. Далі ним приймається рішення: або правовласник звертається до суду, або не перешкоджає митниці завершити митне оформлення.
Ми звернулися за коментарем до представника правовласника: чи був запит з його боку і чи стосуватиметься він приватних відправлень. За його словами, запит є, і він відповідає статті 398 Митного кодексу України, а посилки, в яких знаходиться 1-2 одиниці товару, не завертаються. Крім того, Олександр Шевченко заявив про те, що паралельно з ним інші особи якимось чином зареєстрували такі ж права.
Про них інформації у реєстрі немає.
Чому це відбувається?
Подібна ситуація можлива не у всіх країнах світу, а тільки в тих, де діє так званий національний принцип вичерпання прав (діє в Росії), на противагу до міжнародного (який, зокрема, діє в Європі).
Але якщо коротко, то хоча в Україні чіткий механізм дії інтелектуальних прав не прописано, але нещодавно Рада планувала прийняти поправку, яка привела б нас до національного принципу. А фактична наявність митного реєстру, до якого вносяться охоронні об'єкти, наближає до російської практики, де виробник, а не покупець вирішує, куди може бути відправлено йому товар. У результаті виходить, що якщо у певній країні є зареєстрований представник правовласника, то він може визначати, хто має право ввозити товар у країну і таким чином повністю контролювати імпорт, ціни та асортимент у країні. І це стосується не тільки тих, хто завозить техніку та інші товари в комерційних масштабах. Це може відбуватися і з приватними особами, як зараз відбувається з технікою Xiaomi, наприклад.
Чому зараз?
Представник правовласника в Україні у Xiaomi з'явився давно – для боротьби з паралельними поставками в комерційних масштабах. Але цікаво, що проблеми з посилками приватних осіб в Україні і Росії почалися приблизно одночасно, що може вказувати на можливу скоординованість цих дій. У цей контекст добре вкладається вищезазначена позиція і коментар Xiaomi про плани щодо боротьби з "сірими" поставками. Якщо заборона на покупки для приватних осіб є частиною цього плану, а не ініціативою офіційних дистриб'юторів, то можна говорити про те, що це не російський прецедент, а нова стратегія китайської компанії, наслідки якої важко уявити. Ми також звернулися за коментарем до компанії з цього приводу, але відповіді поки немає.
Коментарі ринку
Дмитро Лупич, координатор Mi-ком'юніті в Україні, заявляє, що спільнота підтримує боротьбу з великими поставками контрафактного товару, але в той же час виступає за відкритий, вільний і конкурентний ринок, дотримання громадянських прав і прав приватних осіб купувати товар, замовляючи з-за кордону. Враховуючи, що рівень життя й купівельна спроможність в Україні невисокі, люди повинні мати альтернативну можливість купувати там, де їм вигідно, це їхнє право. "Заборона на ввезення - це монополізація ринку", – стверджують у ком'юніті.
Владислав Чечоткін, голова Rozetka.ua: Український онлайн-ритейл висловлюється на підтримку вільного ринку за аналогією з європейським. На думку Владислава Чечоткіна, голови Rozetka.ua, подібна ситуація на руку тільки тим, хто намагається очолити процес заборони, і в кінцевому рахунку програють усі: “Бренд втрачає частку, тому що стане дорожче. Покупці платять більше, тому що немає конкуренції. Бюджет втрачає гроші тому, що легально не можна, значить буде нелегально. Корупція зростає, тому що треба ввезти контрабанду і з кимось домовитися. Корупція потім, коли задавить Xiaomi, все одно захоче грошей і буде вимагати у чесних бізнесів чи буде сама провокувати нелегальні бізнеси. У плюсі тільки той, хто після заборони буде продавати дорожче".
Асоціація підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ) коментує ситуацію стримано і говорить про те, що підтвердження копіювання російського досвіду в нашій країні не бачить, і вважає, що російським шляхом український ринок не піде.
14 вересня за новим церковним календарем (27 вересня за старим) - Воздвиження Хреста Господнього, нагадують Патріоти України. Свято пов'язане з ім'ям рівноапостольної Олени, матір'ю імператора Костянтина, яка, згідно з церковним переказом, відшукала Хр...
Різдво Пресвятої Богородиці віруючі за новим стилем відзначають 8 вересня. І цей день вважається дуже сильним енергетично, а молитви мають особливу потужність. За однією з традицій жінки, у яких немає дітей, накривають святковий стіл і запрошують бідни...