США – один з головних партнерів України та неодноразово озвучували готовність допомогти ВМС України у тому числі плавскладом, передають Патріоти України з посиланням на Український мілітарний портал.
Так, у 2015-му році США передали Україні 5 швидкісних катерів Willard Sea Force 730 і Sea Force 11M. У 2018-му два 168-ми тонні патрульні катери «Island». Також, озвучувалася готовність надати Україні декілька фрегатів Oliver Hazard Perry, однак, на сьогодні Україна не може собі дозволити ефективну та якісну їх експлуатацію в першу чергу з економічних причин.
Втім, флот США має більш оптимальні для Україні рішення – а саме, патрульні катери «Cyclone».
У 1980-х роках ВМФ США розробив вимоги щодо заміни існуючих 20-ти метрових патрульних катерів які використовувались для доставки команд SEAL. Перша спроба з їх модернізації виявилася невдалою, і у 1984-му році було зроблено замовлення повністю новий проект, в першу чергу призначений для роботи з силами спеціальних операцій. Для здешевлення програми на рубежі 90-х років минулого століття творці «Циклонів» вдалися до методики «designed to cost», тобто здешевлення проектування за рахунок використання напрацювань з вже існуючих катерів «Province» які будувалися британською компанією Vosper Thornycroft у якості ракетних для ВМС Оману та Кенії. Серія з 13-ти корпусів будувалася у США з 1992-го по 1994-й рік на підприємстві Bollinger Shipyards у Луїзіані. Увійшли до складу ВМФ США з 1994-го по 1996-й роки. Першочергово планувалося збудувати 16 корпусів, однак в подальшому замовлення скоротили до 14.
Катери «Циклон» призначені для охорони територіальних вод, забезпечення діяльності сил спеціальних операцій, забезпечення безпеки мореплавства та ескортування суден, охорони баз та портів, проведення пошуково-рятувальних операцій. При проектуванні особливу увагу приділяли підвищенню живучості та автономності під час бойових дій. Вони володіють гарною мореплавства (здатні діяти під час шторму до 5 балів), а також пристосовані для тривалого патрулювання на малій швидкості.
Всі катери були приписані до сил спеціальних операцій флоту США і базуються в військово-морських базах Літтл-Крік та Коронадо. Катери використовувалися не лише у територіальних вода США, але й активно експлуатувалися у водах Аравійського, Середземного та Карибського морів. У 90-х роках заходили у води Чорного моря, в тому числі порти Одеса та Севастополь.
У кінці 90-х років, через зменшення інтенсивності використання ССО ВМФ США 5-ть катерів було передано Береговій охороні США. Один з яких – PC-1 «Cyclone» у 2004 році за програмою військової допомоги іноземним державам був переданий ВМС Філіппін, де він отримав назву Mariano Alvarez (PS-38). Після початку другої Іракської війни та загострення відносин з Іраном, у 2011-му році, флот повернув собі передані Береговій охороні катери. У флоті США просто не виявилося інших невеликих кораблів, здатних діяти в закритих, напівзакритих та прибережних акваторіях.
Катери, що перебували у складі Берегової охорони США – РС-1 «Cyclone», РС-2 «Tempest», РС-8 «Zephyr», РС-13 «Shamal» та РС-14 «Tornado» перед поверненням до ВМФ США пройшли переоснащення. На них було видозмінено кормову частину та розміщено там док-камеру та апарель задля можливості приймати на ходу легкий надувних катер зі спецпризначенцями під час руху катера-носія. Для цього були демонтовані кран-балка і шлюпка, що розташовувалися раніше на кормі. В результаті збільшилася довжина «Циклонів» до 54,6 м та тоннаж виріс до 360 тон повного тоннажу.
У кінці 2013-го року 4 катери – РС-5 «Typhoon», РС-6 «Sirocco», РС-10 «Firebolt» та РС-11 «Whirlwind», що входили до складу 5-го флоту у Перській затоці, були дооснащенні легкими протикорабельними ракетами Raytheon ВGM-176B Griffin B (Block II). Катерний комплекс з ракетами Griffin B має позначення Mk 60 і розроблений спільно Raytheon і флотом США. До складу комплексу, крім пускових установок, входить електронно-оптична система виявлення, цілевказівки і підсвічування FLIR Systems BRITE Star II. Кожен катер типу Cyclone має по дві легкі двозарядні ПУ. Повідомляється, що при використанні в складі комплексу Mk 60 ефективна дальність стрільби ракетами Griffin B складає 4-5,5 км. Також, виробник озвучує можливість збільшення ефективної дальності до 10-15 км.
У процесі експлуатації катери постійно проходили дооснащення та модернізацію корабельних систем, засобів зв’язку та радіолокації. Так, кожен катер має певні відмінності від інших катерів серії.
Корпус катерів сталевий, складається з 11 модулів, які розділені на 8 водонепроникних відсіків. Надбудова зроблена з алюмінієвих сплавів. Ходова рубка і пости енергетики та живучості (ПЕЖ) захищені 25-мм кевларовими бронепанелями, що підвищує стійкість катерів у випадку їх обстрілу.
У якості енергетичної установки використовуються чотири 16-циліндрових дизельних двигуна Paxman Valenta 16VRP-200 з турбонаддувом потужністю по 3350 к. с., що розташовані в носовому та кормовому машинних відділеннях попарно і працюють через понижуючі редуктори з фрикційними муфтами на чотири гвинта фіксованого кроку діаметром 1219 мм. Використання електронної системи управління багатодисковими муфтами забезпечує керованість на швидкостях менше 3 вузлів, що дозволяє катеру якісно маневрувати при самостійних швартовках та на мілководді. З метою зменшення кавітації на швидкостях понад 22 вузлів передбачено обдув передніх кромок гребних гвинтів стисненим повітрям. Для корабельних споживачів електроенергію виробляють 2 дизель-генератора 3306В DITA загальною потужністю 310 кВт, що знаходяться в носовому і кормовому машинних відділеннях.
Паливні системи відділень працюють незалежно один від одного, що дозволяє витрачати паливо рівномірно і уникнути залежності один від одного в разі пошкоджень. Рознесення як двигунів так і генераторів сприяє підвищенню живучості катерів у випадку їх враження вогнем. Так, у випадку пошкодження носових (або кормових) двигунів катер не втратить хочу. Управління головною енергетичною установкою і допоміжними системами (електроживлення, протипожежної, вентиляції, кондиціонування і т. д.), а також контроль за ушкодженнями здійснюється за допомогою автоматизованої системи управління AOSS, встановленої на посту енергетики і живучості. З метою підвищення безпеки плавання кермо має два електрогідравлічних приводу, один з яких використовується у відкритому морі, а інший – при складному маневруванні і швартовках.
Щоб забезпечити можливість застосування зброї при хвилюванні і для заспокоєння качки, що покращує умови населеності, катер оснащений активними бортовими рулями. Потреби в прісній воді повністю задовольняються трьома опріснювальних установками загальною продуктивністю 4,5 т води на добу, що працюють на основі принципу зворотного осмосу. Власні опріснювачі суттєво підвищують комфортність автономної роботи у віддалених морських районах. Для розміщення груп спеціального призначення на катерах наявні приміщення для розміщення 9 осіб зі штатною зброєю та спорядженням. Для їх висадки можуть використовуватися катери типу RIB, встановлені на кормі, а також два легких катери типу CRRC, які повинні знаходитися в спеціальному ангарі. Спуск плавзасобів на воду проводиться за допомогою гідравлічного крана. У середній частині палуби передбачені місця для розміщення засобів прихованої доставки спецназівців, в тому числі підводних буксирувальників та іншого водолазного спорядження.
На катерах встановлено автоматизовану систему управління (АСУ). IBS (Integrated Bridge System), створена на основі комерційних систем управління судами. Система забезпечує обробку навігаційної інформації і даних засобів спостереження, а також управління головною енергетичною установкою і відображення основної інформації на пульті командира, вахтового офіцера і вахтового офіцера-механіка. Спостереження за повітряним і надводною обстановкою, а також видача цілевказівки на вогневі засоби здійснюються за допомогою РЛС загального виявлення AN/SPS-64(V)9 або AN/SPS-73, навігаційної РЛС Furuno та інфрачервоних приладів спостереження FLIR Systems. Гідроакустичні засоби представлені ГАС «Уесмар». На катерах також встановлено систему управління озброєнням VISTARIM 405, систему радіотехнічної розвідки та боротьби Privateer AN/APR-39(V)1 ESM та пускові установки постановки хибних цілей. В процесі експлуатації радіотехнічні засоби катерів неодноразово модернізовувалися та оновлювалися.
Тактико-технічні характеристики:
Водотоннажність: 331 тон (повна)*
Довжина: 52 м **
Ширина: 7,6 м
Осадка: 2,4 м
Енергетична установка: дизельна, 4 двигнути 16RP200 (по 3350 к.с.)
Дальність ходу: до 3000 миль (при 12 вузлах)
Швидкість ходу: до 35 вузлів (12 вузлів економ ходу)
Морехідність: до 5 балів
Автономність: до 10 діб
Екіпаж: 28 осіб (+ 9 осіб додатково)
* на катерах РС-2, 8, 13 та 14 – 360 тон (повне)
** на катерах РС-2, 8, 13 та 14 – 54,6 м
Отримання Україною «Циклонів» суттєво підвищить потенціал ВМС у Чорному морі. Висока морехідність й автономність (особливо щодо дальності ходу яка співставна з корветами) та умови для екіпажу дозволяють самостійно використовувати катери не лише в Азовсько-Чорноморському регіоні, але й у водах Середземного моря.
Серед основних завдань які доцільно покласти на них є: присутність у визначених морських районах, контроль судноплавства та висвітлення надводної обстановки, розвідка, охорона портів та торгових шляхів, участь у пошуково-рятувальних операція, міжнародних безпекових заходах.
Катери мають суттєвий модернізаційний потенціал. Так, носову 25-мм гармату можна замінити на 40-мм (наприклад, британську BAE Systems Bofors 40 Mk 4 чи італійську Oto Melara Forty Light). Дальність стрільби до 12,5 км та скорострільність у 300 пост/хв (з можливістю стрільби програмованими снарядами) дозволять суттєво підвищити можливості враження надводних, наземних та повітряних цілей. Не менш серйозним посиленням може стати встановлення ізраїльських легких ПКРів Spike NLOS (дальність враження до 25 км; вага ракети 70 кг). Габарити та тонаж катерів дозволяє ефективно модернізовувати і радіотехнічні засоби (РЛС, системи РЕБ тощо) для підвищення спроможностей під час виконання поставлених завдань.
Головними перевагами «Циклонів» для України є те, що вони є «москітами». Тобто, вписуються у обрану концепцію розвитку ВМС (на відміну від фрегатів Перрі), можуть базуватися на вже існуючих стоянках у Одесі та Очакові, мають малий екіпаж (ми можемо укомплектувати їх якісними кадрами). Їх експлуатацію (а це і присутність у морі для вишколу моряків, системне технічне обслуговування та ремонт, модернізація корабельних систем у процесі служби тощо) Україна може собі дозволити з економічної точки зору. У той же час, «Циклони» в два рази більші американських катерів «Айленд» які ми вже отримала та планує отримати у майбутньому. І головне – «Циклони» це військовий проект з усіма витікаючими характеристиками по живучості, системам захисту та потенціалу для військових операцій.
Україна мусить ефективно використовувати можливості допомоги з боку західних партнерів. На сьогодні, катери класу «Циклон» – найоптимальніше рішення на морі серед тих плавзасобів, які можуть запропонувати США. Тому, і представникам флоту і представникам Міністерства оборони варто розпочати переговори з США щодо можливості їх отримання.
14 вересня за новим церковним календарем (27 вересня за старим) - Воздвиження Хреста Господнього, нагадують Патріоти України. Свято пов'язане з ім'ям рівноапостольної Олени, матір'ю імператора Костянтина, яка, згідно з церковним переказом, відшукала Хр...
Різдво Пресвятої Богородиці віруючі за новим стилем відзначають 8 вересня. І цей день вважається дуже сильним енергетично, а молитви мають особливу потужність. За однією з традицій жінки, у яких немає дітей, накривають святковий стіл і запрошують бідни...