В середині січня президент Володимир Зеленський зустрівся із прем'єром Олексієм Гончаруком, щоб перед телевізійними камерами показово посварити його за високі зарплати чиновників. Говорив тільки президент, а прем'єр лише кивав головою. Під це кивання Зеленський заявив, що фінансові апетити чиновників мають бути скромнішими, додавши, що доведеться прощатися з тими, хто хоче більше грошей. «Ось коли ви і ваш уряд піднімете цю економіку — можемо піднімати заробітні плати», — повчально сказав Зеленський.
Підставою для публічної прочуханки слугували дані, що потрапили у ЗМІ, про зарплати в міністерствах та уряді — ті виявилися досить високими, передають Патріоти України з посиланням на НВ.
Так, у грудні 2019 року, міністрам і заступникам в уряді Гончарука нараховано від 70 тис. до 220 тис. грн, що значно перевищує середню зарплату в країні, яка складає 10,5 тис. грн. Доходи нинішньої урядової команди у два-п'ять разів перекрили ті суми, які отримували міністри та їхні заступники у Кабміні Володимира Гройсмана.
Водночас загальні витрати на утримання чиновницького апарату також зростають. Зокрема, у держбюджеті-2020 на фінансування витрат секретаріату Кабміну виділили майже 1,1 млрд грн — на 25,6% більше, ніж було в 2019-му (848 млн грн). А Верховна Рада на свої потреби отримала 2 млрд грн, тобто на 338 млн грн більше. Та й самого голову держави тепер обслуговуватимуть щедріше: Держуправсправами (ДУС), яке забезпечує роботу президента і його Офісу (ОП), за даними з держбюджету-2020 року, зможе розпоряджатися 2,4 млрд грн — це плюс 5% до минулого року.
«Влада не пояснила суспільству, для чого підвищується заробітна плата топ-чиновників, навіщо це потрібно і що це дасть кожному громадянину», — вважає Володимир Омелян, міністр інфраструктури в уряді Гройсмана.Зроблено по-українськи
Нарахування заробітної плати чиновникам в Україні відбувається за заплутаною формулою, зручною для маніпуляцій. Для початку враховується посадовий оклад: у міністра він дорівнює 16 тис. грн, а у заступника міністра — 14 тис. грн. Також нараховується надбавка за вислугу років — 3% від посадового окладу за кожен рік, але не більше 8 тис. (У випадку міністра) або 7 тис. (його заступника). Далі — змінні виплати, виглядають досить дивно: надбавка за інтенсивність праці у розмірі до 100% посадового окладу, два види матеріальної допомоги — на оздоровлення під час надання щорічної відпустки (вона не може бути вищою середньомісячної зарплати працівника) і на вирішення соціально-побутових питань. Також у зарплатних відомостях вітчизняних топ-чиновників завжди є місце для премій.
Ось як все це виглядає на прикладі грудневого заробітку міністерки у справах ветеранів і окупованих територій Оксани Коляди. За останній місяць 2019-го їй нарахували 158 тис. грн ($6,4 тис.). Із них матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових проблем — 23 тис. грн, рівно стільки ж — на оздоровлення. І премія 80 тис. грн. Дані надали у відповіді на запит, яку отримав НВ із міністерства.
Там же зазначено, що Олександр Терещенко, заступник Коляди, отримав навіть більше — 190 тис. грн ($7,7 тис.). А все тому, що допомоги на вирішення побутових проблем і на оздоровлення йому перепало понад — 53 тис. грн за кожною із статей.
Отримані НВ дані про заробітки топ-чиновників свідчать, що зарплати зросли у всіх відомствах. Найстрімкіше — в Мін'юсті: якщо в грудні 2018 року міністр Павло Петренко отримав 65 тис. грн, то за рік його наступник Денис Малюська — вже 226 тис. грн ($9,1 тис.).
Самі міністри не надто охоче коментують тему персональних фінансів. А ті, хто наважується на це, не готові щиро говорити про відповідність своєї зарплати власним успіхам.
Наприклад, глава Міносвіти Анна Новосад визнає, що в країні існує величезна розбіжність у доходах різних верств населення. Водночас вона вважає, що «не менш важливо будувати суспільство, де кожен може власними знаннями і чесною працею досягати більшого». До речі, зарплата самої Новосад у грудні з урахуванням всіх доплат і премій становить 138 тис. грн ($5,5 тис.).
У міністерстві економіки НВ не надали інформацію про заробітки міністра і його заступників. Хоча Кабмін раніше оприлюднив дані про отриману в грудні очільником відомства суму — понад 170 тис. грн.
Натомість міністр Тимофій Милованов погодився прокоментувати зарплатну тему. На його думку, переважна більшість українців досі хоче бачити серед керівників освічених, бажано з дипломом міжнародного зразка молодих, але не зовсім зелених, чесних і низькооплачуваних професіоналів, які живуть на заощадження батьків у їхній квартирі. «Нагадаю, що Віктор Янукович отримував 20 тис. грн заробітної плати, але $40 млрд (один бюджет України) за нього зникли», — зазначив Милованов.
Озирнутися на сусідів
Політолог Іван Преображенський, який мешкає у Чехії каже, що середня зарплата міністра у цій країні становить близько 150 тис. чеських крон ($6,5 тис.). Що приблизно дорівнює доходам їхніх українських колег. «Навіть для Праги це висока зарплата. Є зарплати в 150−200 тис. крон, але це у комерційному секторі. З держслужбовців схожі мають тільки президент і прем'єр-міністр», — каже політолог.
Водночас середня зарплата у чеській столиці наближається до 40 тис. крон ($1,7 тис.), а в Києві становить 15,9 тис. грн ($646). І якщо оплата праці чеського топ-чиновника лише у 3,7 рази більша, ніж у середньостатистичного пражанина, то в Києві — приблизно у 10 разів.
«Коли в Чехії відбувається чергове підвищення зарплат чиновників, спостерігається обурення і роздратування, хоча дуже серйозним його не назвеш, — каже Преображенський. — Зарплати чиновників встановлюються за коефіцієнтом середньої зарплати у країні й обґрунтовуються».
Польські міністри отримують менше, ніж їх українські та навіть чеські колеги, — дещо більше 12 тис. злотих ($3,1 тис.) на місяць, розповідає журналістка видання Krytyka Polityczna Олена Бабакова. Та й різниця між їхніми заробітками і середньою зарплатою в країні, а це 5 тис. злотих ($1,3 тис.), менше — 2,3 рази.
Тому польські політики, якщо вони хочуть отримувати пристойні гроші, прагнуть потрапити не на держслужбу, а до Європарламенту або Єврокомісії — там платять $8 тис. «Це виглядає виграшніше, ніж забезпечення чиновників у Польщі», — запевняє Бабакова.
Існуюча різниця у доходах топ-чиновників і пересічних громадян не викликає невдоволення у польського населення — найчастіше про невідповідність доходів на держслужбі говорять лише експерти. Бо в суспільстві є, за словами Бабакової, усталений консенсус: політична кар'єра — це не про гроші, а про амбіції.
За підрахунками НВ, скромна різниця в доходах топ-чиновників і пересічних громадян характерна для всіх розвинених європейських країн. І якщо в Україні середня зарплата у країні — це лише 18% від середнього заробітку міністра, то в Німеччині — 23%, а у Великій Британії — 48%.
За ідею
88, 7% респондентів свіжого опитування Українського інституту соцдосліджень вважають розмір нинішніх виплат держчиновникам несправедливо завищеними. Але чи не всі опитані НВ експерти впевнені, що топ-керівники уряду, окремих міністерств або держкомпаній повинні мати хорошу зарплату. Особливо якщо йдеться про корупційно небезпечні напрями — тих, де чиновник розпоряджається великими сумами або має вплив на привабливу для бізнесу сферу.
Але уряду і топ-чиновникам слід відмовитися від практики використання великої частки непрозорих доплат і премій у загальній оплаті праці, певен Гліб Вишлінський, директор Центру економічної стратегії (ЦЕС). Бо все це загрожує зловживаннями, та ще й не дозволяє залучити на держслужбу кращих фахівців із приватного сектора — ті просто не розуміють, скільки ж їм платитимуть.
Експерт вважає, що в ідеалі міністри мають отримувати приблизно на 20% менше топ-менеджерів приватних фірм.
За словами Олени Журочкіної, керівниці відділу рекрутингу агентства Романов і партнери, СЕО великої компанії у Києві може розраховувати на 75−100 тис. грн на місяць. Тобто нинішні зарплати міністрів, якщо не брати до уваги премії, ще не дотягують до заявленого Вишлінським рівня.
А економіст Олексій Кущ вважає, що доходи члена Кабміну мають дорівнювати середній заробітній платі в країні у десятикратному розмірі — тобто 100 тис. грн. Але просто платити підвищені зарплати — не вихід: жодна максимальна оплата праці не зрівняється, на думку Куща, з величезними сумами, які легко вкрасти в тому чи іншому міністерстві.
У справі чиновницьких заробітків слід відштовхуватися від ефективності їхньої роботи. Зараз із цим у Банкової і Грушевського проблеми: за словами ексміністра Омеляна, у держмашині не існує елементарних норм і оцінок якості результатів роботи, за якими і могли б виплачуватися підвищені зарплати.
Іван Міклош, колишній міністр фінансів Словаччини, який консультував український уряд, сказав у інтерв'ю Громадському радіо: Зеленському, Гончаруку й іншим варто провести аудит міністерств, аби зрозуміти, чим насправді зайняті чиновники, яка їхня ефективність. І вже відштовхуючись від цього, подумати про розмір зарплат.
Сам Міклош провів аудит у словацкому Мінфіні, результатом якого стало скорочення штату міністерства на третину і підвищення зарплат топ-чиновникам, навантаженим великою відповідальністю. Внаслідок, міністерство змогло наймати на роботу найкращих фахівців на ринку праці. «Якість роботи міністерства значно зросла», — пояснив Міклош.
Зарплати топ-чиновників мають бути збалансованими: не мізерними, але і не величезними. «Польські реформатори, які вчинили прорив у 90-х, не просили багато грошей, бо змінювати країну для них було почесним», — каже Кущ.
5 лютого прем'єр Гончарук оголосив, що тепер оплата праці міністрів залежатиме від середньої зарплати в Україні.
Провідна або поминальна неділя, проводи, провідки, гробки, опроводи, радониця, дарна неділя, радниця, Томина неділя – все це назви однієї і тої ж традиції – згадувати душі померлих в першій після Великодня недільний день. Провідна неділя 2025 року у хр...
Після Великодня почалася Світла седмиця. Кожен день цього тижня має свої традиції. Цьогоріч 23 квітня східні та західні християни разом відзначають Світлу середу. Про традиції третього дня Світлої седмиці переказують Патріоти України. Далі - мовою ориг...