Як працює найбільший аеропорт Європи

Через рік після відкриття новий аеропорт Стамбула обслуговує 210 тис. пасажирів на день.

У жовтні 2018 року розпочав роботу новий аеропорт Стамбула, який повинен стати найбільшим в світі, щорічно обслуговуючи 90 млн пасажирів, передають Патріоти України з посиланням на НВ Бізнес.

Через рік біля відкриття, журналіст побував в ньому, дізнався про перші результати і перспективи розвитку нових повітряних воріт найбільшого міста Туреччини.

Тисячі пасажирів з десятків країн світу, в тому числі з шести міст України (Київ, Одеса, Львів, Харків, Херсон і Запоріжжя). Сотні рейсів в Європу, Азію, Африку і обидві Америки. Безліч магазинів і кафе в зоні Duty Free. Сьогодні тут кипить життя. А трохи більше року тому злітно-посадочні смуги і термінал були порожні - будівельні компанії завершували тут підготовчі роботи.

Очікується, що перша черга нового аеропорту буде щорічно обслуговувати близько 90 млн пасажирів. Приблизно стільки ж в останні роки обслуговували два стамбульських аеропорти ім. Ататюрка і їм. Сабіха Гекчен, які діяли раніше. За підсумками 2018 року це було 102 млн осіб (+7% рік до року), з яких 68 млн пройшло через аеропорт ім. Ататюрка, який почав роботу ще в 1912 році. Але у нового аеропорту, який був названий на честь найбільшого міста Туреччини, амбітні плани з нарощування пасажиропотоку.

Мегабудівництво

Близько 10 років тому в Туреччині зрозуміли, що два аеропорти, розташованих фактично в межах міста, скоро досягнуть межі розвитку і потрібно щось радикально міняти. Цим рішенням стало будівництво нового аеропорту на умовах концесії. У 2013 році відбувся тендер, переможцем якого став консорціум з декількох турецьких компаній (Kalyon, Cengiz, MAPA і Limak), який буде керувати аеропортом до 7 квітня 2044 року (25 років з моменту введення в повну експлуатацію першої черги).

Контракт з переможцями укладено 19 листопада 2013 року. У травні 2015 го на відстані близько 40 кілометрів від центру Стамбула почалися роботи з підготовки будівельного майданчика. До жовтня 2015 року було знайдено фінансування, яке надали 6 турецьких банків. Інвестиції в будівництво аеропорту оцінюються в 10,25 млрд євро. Концесійна плата за 25 років повинна скласти 22,15 млрд євро плюс ПДВ.

План зростання

Перша черга нового аеропорту розпочала роботу в жовтні 2018 року. Але кілька перших місяців він діяв паралельно з аеропортом ім. Ататюрка, який довгі роки був рідним для національного турецького авіаперевізника Turkish Airlines.

Два аеропорти працювали паралельно до 4 квітня 2019 року, коли відбувся «Великий переїзд». Так в турецькій авіації називають переведення всіх операцій Turkish Airlines в новий аеропорт. Близько 13 тис. одиниць обладнання довелося перевезти на відстань 45 кілометрів. Очікувалося, що це зроблять за 45 годин. Але, на практиці вдалося впоратися за 33 години. Під час переїзду аеропорт ім. Ататюрка був повністю закритий для пасажирських авіаліній. А код IATA для аеропорту міста Стамбул змінили з ISL на IST.

Станом на жовтень 2019-го — через рік після відкриття — новий аеропорт досяг показника 210 тис. пасажирів в день. Очікується, що за підсумками 2019 року він обслужить понад 70 млн пасажирів. Настільки стрімке зростання показників пояснюється вигідним географічним розташуванням. 130 напрямків у 60 країнах світу знаходяться в трьох годинах польоту від Стамбула, підкреслюють в самому аеропорті і в Turkish Airlines, для якої він став основним хабом.

Тут одночасно може перебувати до 371 літака, зокрема 114 — на контактній парковці біля терміналу.

І це показники лише першої черги. Очікується, що після закінчення будівництва четвертої черги в 2028 році, він зможе щорічно обслуговувати 150 млн пасажирів. Через 10 років тут буде 5 злітно-посадкових смуг, два пасажирські термінали, новий вантажний термінал, а також незліченна кількість супутньої інфраструктури. Найближчим часом між аеропортом і містом почнуть курсувати швидкісні поїзди, які також повинні з'єднати аеропорт Стамбула з аеропортом ім. Сабіхи Гекчен.

І тут подбали не тільки про авіакомпанії.

Для пасажирів

Стамбул — місто, розташоване на межі Європи і Азії, а його новий аеропорт — один і найбільших транзитних хабів між цими частинами світу. Це означає, що десятки тисяч пасажирів щодня летять не в це чудове місто, а використовують його для пересадки на наступний рейс, не виходячи за межі аеропорту. Тому їм доводиться проводити тут по кілька годин. І цей час можна провести з комфортом.

Що тут можна зробити? У терміналі нового аеропорту Стамбула працює понад 54 тис. кв. м магазинів Duty Free, близько 150 кафе та ресторанів площею 34 тис. кв. м, 25,7 тис. кв. м готелів та інші площі, які використовуються як пасажирами, так і працівниками аеропорту та інших компаній.

В аеропорті підкреслюють, що за рік з моменту відкриття 90% площ уже здано в оренду як місцевим, так і глобальним брендам. А заповнюваність готелю, який став найбільшим в світі серед розташованих в терміналах аеропортів, досягла 100%.

В аеропорту діє власна програма лояльності. Одна з її переваг — доступ в лаунж зону аеропорту, яка займає більше 4 тис. кв. метрів.

Але це не єдине місце, в якому пасажири можуть провести кілька годин з підвищеним комфортом. Пасажири міжнародних рейсів авіакомпанії Turkish Airlines, яка генерує близько 70−75% пасажиропотоку нового аеропорту, можуть скористатися двома лаунж зонами компанії, по 5,6 тис. кв метрів кожна.

Вони практично ідентичні. Але серед пасажирів авіакомпанії досить велика кількість бізнес-мандрівників, тому одна з лаунж-зон Turkish Airlines надається тільки пасажирам бізнес-класу. Друга доступна як учасникам персональної, так і корпоративної програм лояльності.

Напої, обіди, місця для відпочинку і читання, телевізори і комп’ютери — доступні всім учасників програм лояльності авіакомпанії. А пасажирів, у яких заплановані тривалі перельоти з великим часом очікування в аеропорту в лаунж зонах є готельні номери з душовими кабінами.

В результаті новий аеропорт вражає не тільки своїми масштабами, а й можливістю зробити авіаподорож максимально комфортною. Навіть якщо пасажира чекає тривала пересадка.

Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Інші публікації автора

Хіти тижня. У них був вибір..: "Коррупционеров казнили: страх наказания превышал желание взять взятку", - Береза

вівторок, 28 січень 2020, 1:00

Сінгапур не виграв в лотерею боротьбу з корупцією. 9 серпня 1965 року Сінгапур був виключений з малайської Федерація за ... тотальну корупцію. Про це у своєму блозі пише екснардеп Борислав Береза, передають Патріоти України. Далі - мовою оригіналу:. "У...

Хіти тижня. "Пушилин с любовницей переезжает в Абхазию, его любовник в ах*е", - Фашик Донецький

понеділок, 27 січень 2020, 23:55

Відставка Владислава Суркова змусила "весільного генерала" Дениса Пушиліна терміново відкоригувати плани.