Від «інструменту реалізації домовленостей із Путіним для виведення Росії з-під санкцій за окупацію Криму» – до «досконало виписаного механізму процедури реалізації народовладдя» в Україні. Такими полярними оцінками рясніє дискусія навколо зареєстрованого у парламенті президентського законопроєкту про референдум, передають Патріоти України з посиланням на Радіо Свобода.
Законопроєктом передбачаються «такі види всеукраїнського референдуму за предметом:
1) затвердження закону про внесення змін до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України (розділи стосуються проведення референдуму);
2) вирішення питання загальнодержавного значення;
3) зміна території України;
4) втрата чинності законом України або окремими його положеннями.
Суб’єктами процесу референдуму, які реєструються у Центральній виборчій комісії як прихильники чи опоненти питання, винесеного на Всеукраїнський референдум, можуть бути:
Уперше пропонується запровадження електронних процедур:
Всеукраїнський референдум призначається:
Формулювання питань референдуму:
Обмеження щодо призначення всеукраїнського референдуму
Контроль щодо відповідності Конституції питання всеукраїнського референдуму здійснює Конституційний суд України.
Критичні відгуки на внесення президентом Зеленським у Верховну Раду законопроєкту про референдум здебільшого зводяться до того, що Україна не може проводити референдуми, оскільки:
«Референдум далеко не завжди є інструментом демократії. Навпаки, нерідко «воля народу» використовується для руйнування демократії, а іноді і державності. Саме референдумами схвалювалася диктатура Гітлера і його закони про чистоту раси. Тому в таких демократичних країнах, як, наприклад, США, Німеччина чи Канада загальнодержавні референдуми не дозволяються, лише місцеві», – зазначає народний депутат із фракції «Європейська солідарність» Володимир В'ятрович.
Співкоординатор руху «Простір свободи» Тарас Шамайда (Taras Shamayda): «Якраз зміна території і зміна Конституції – це прямі вимоги Конституції. А от пункти 2 і 4 – справді небезпечні. Пункт 4 – відверто антипарламентський, оскільки стає механізмом скасування законів чи «окремих положень» без парламенту. Тобто не хоче парламент виконувати забаганку Банкової – організували збирання підписів, олігархічні телеканали промили виборцям мізки і ура-ура (ясно, що самого закону, який скасовуватимуть, 99% виборців не прочитають, і вже тому це відверто маніпулятивна технологія). Це по суті підміна законодавчої функції парламенту».
«Небезпечною «он-лайн» грою з вогнем та бензином із закритими очима», назвав законопроєкт про референдум колишній керівник партії «Голос», народний депутат Святослав Вакарчук.
Ігор Коліушко, член Робочої групи, яка працювала над законопроєктом про референдум, голова правління Центру політико-правових реформ:
– Референдум – це інструмент демократії, це інструмент народовладдя. Все залежить від того, як цим інструментом користуватися. Ми забрали усі ризики, які були у попередньому варіанті закону про референдум, і зараз маємо законопроєкт, який цілком відповідає Конституції України і нарешті прибирає ту каверну, яка була в українському законодавстві.
Якщо законопроєкт ухвалять, то українці отримають можливість реалізувати своє конституційне право на участь у референдумі.
Я не бачу тих небезпек, які озвучують критики законопроєкту, оскільки є Конституційний суд, який не дозволить виносити на референдум антиконституційні питання.
Щодо електронного голосування, то все це має пройти через ЦВК і має бути окремий закон.
Олександр Москалюк, експерт із конституційного права:
– Я вважаю, що ухвалення цього законопроєкту на часі. Та прогалина у законодавстві, яка виникла після рішення Конституційного суду про неконституційність попереднього закону про референдум, давала простір для маніпуляцій різним політичним силам.
Це дуже ґрунтовно підготований, великий за обсягом законопроєкт, який містить чітко і детально прописаний механізм організації і проведення референдуму.
Усе цілком відповідає Конституції України.
Коли я чую побоювання щодо прописаного Конституцією пункту про зміну території, то нагадаю, що зміна означає також і приєднання. Такі можливості визначила Конституція, але все залежить від того, як ними користуватися.
Референдум – це як ліки, можуть допомогти, а можуть і зашкодити.
У Швейцарії із усіляких приводів проводять референдуми – по 2 чи 3 на рік, і це нікому не шкодить, а дає людям інструмент впливу на життя країни.
Щодо електронного голосування, то я думаю, що його запровадження потребує тривалого часу і буде запроваджуватися поступово, із збільшенням частки тих, хто голосуватиме он-лайн під час референдуму.
Сергій Биков, керівник Інституту публічної політики і консалтингу:
– Нарешті у людей з'явиться інструмент, щоб безпосередньо керувати країною. Закон про референдум реалізує 69-74 статті Конституції, які гарантують людям право на референдум. Це тільки перший із законопроєктів президента в так званому «пакеті народовладдя». Далі –законопроєкт про місцеві референдуми, про електронні петиції і про відкликання депутатів.
14 вересня за новим церковним календарем (27 вересня за старим) - Воздвиження Хреста Господнього, нагадують Патріоти України. Свято пов'язане з ім'ям рівноапостольної Олени, матір'ю імператора Костянтина, яка, згідно з церковним переказом, відшукала Хр...
Різдво Пресвятої Богородиці віруючі за новим стилем відзначають 8 вересня. І цей день вважається дуже сильним енергетично, а молитви мають особливу потужність. За однією з традицій жінки, у яких немає дітей, накривають святковий стіл і запрошують бідни...