Офшори користувались високим попитом в епоху агресивної податкової оптимізації і засекреченості бенефіціарних власників бізнесу. Сьогодні це майже утопія, але ще недавно реальні власники бізнесу могли сховатися за ланцюгом компаній-нерезидентів, приховуючи свою особистість і використовуючи безподаткові гавані. В кінці цього ланцюга обов’язково значилася офшорна юрисдикція, де відсутні податки, звітність, відсутній публічно доступний реєстр акціонерів і бенефіціарів компаній.
Офшорні компанії виконували для власників бізнесу функції «особистого гаманця», — на них акумулювалися активи і доходи. Звичайно, такі особисті доходи не декларувалися, не оподатковувалися, тобто були нелегальними.
У ланцюжку від України до офшорної компанії зазвичай використовували юрисдикцію з більш солідною репутацією. Переважно це був Кіпр, але також поширеним було використання Нідерландів, Великої Британії та ін. Вибір цих юрисдикцій був обумовлений наявністю двосторонніх конвенцій з Україною про уникнення подвійного оподаткування, які передбачають низькі ставки на репатріацію пасивних доходів (відсотки, дивіденди, роялті) і дозволяють не оподатковувати в Україні репатріацію доходів від продажу, наприклад, цінних паперів і корпоративних прав.
Таким чином, використання офшорів дійсно дозволяло мінімізувати оподаткування компаній. Але в частині особистих доходів ця схема виглядала як суцільне ухилення від податків, оскільки дохід фізичних осіб залишався персоніфікованим, не задекларованим, а значить, мав непідтверджені джерела.
Боротьба з ухиленнями від оподаткування набула загальносвітового тренду. Держави не хочуть миритися зі зменшенням податкових надходжень, а тому поступово впроваджують у свої правові системи інструменти боротьби зі схемами їх мінімізації.
На офшорних схемах ставлять хрест такі заходи:
1. Обмін податковою інформацією
Держави збирають інформацію про фінансові операції компаній і направляють її в країну податкової резиденції бенефіціарів. Учасниками обміну на сьогодні є понад 100 країн. Наше Міністерство фінансів повідомило, що Україна приєднається до обміну з 2020 р. Тобто фіскальні органи України регулярно, в автоматичному режимі, без окремих запитів отримуватимуть від іноземних податкових органів інформацію про всі іноземні компанії, що належать українцям, їх рахунки в іноземних банках і проведені транзакції.
2. Закони про контрольовані іноземні компанії (КІК)
КІК — це іноземна компанія, контрольована податковим резидентом певної держави. У кожній державі існують власні правила щодо КІК, але головний принцип завжди однаковий — доходи КІК підлягають оподаткуванню в державі, податковим резидентом якої є особа, яка її контролює. Зазначені правила вже діють в Європі, США і навіть в РФ.
Ухвалення закону в Україні є питанням часу. Слідуючи глобальному тренду, Україна змусить платити податки з доходів іноземних компаній.
3. Впровадження стандартів боротьби з розмиванням оподатковуваної бази і ухиленням від податків
Україна вже взяла на себе зобов’язання імплементувати План BEPS. Це глобальний проект боротьби з ухиленням від оподаткування та виведенням грошей в офшори, який передбачає системні заходи, спрямовані, зокрема, на боротьбу зі зловживаннями, пов’язаними з використанням спеціальних режимів оподаткування та застосуванням конвенцій про уникнення подвійного оподаткування.
4. Відкриття інформації про бенефіциарних власників компаній
Україна однією з перших в світі зробила публічний реєстр бенефіціарів.
5. Поступове нівелювання поняття «банківська таємниця»
6. Посилення процедур контролю за використанням конвенцій про уникнення подвійного оподаткування
Останнім часом існує очевидна тенденція — стрімке збільшення кількості перевірок правомірності застосування пільгової ставки податку на репатріацію доходів нерезидентів в операціях з виплати відсотків, дивідендів і роялті. Також збільшується кількість перевірок бенефіціарності нерезидента, який отримує дохід з України.
Податкові органи активно направляють запити в іноземні юрисдикції з метою перевірити, чи є нерезидент бенефіціарним власником доходу з України і, як результат, чи вправі українська компанія застосовувати пільгову ставку при репатріації такого доходу.
7. Обмеження з боку банків
Стає очевидною неможливість практичного використання офшорних компаній у зв’язку з істотним посиленням банками процедур compliance. Банки відверто відмовляються працювати за наявності будь-яких ознак компаній-оболонок (shell-company), а саме:
— штучність, коли компанія існує тільки на папері, не веде реальної господарської діяльності і, головне, не платить податки;
— відсутність власного офісу та персоналу (номінального директора та секретаря недостатньо);
— відсутність фінансової звітності;
— неможливість встановити реального бенефіціара (банки вже не довіряють інформації, яку надають номінали).
8. Закони про трансферне ціноутворення
Цей механізм запобігає перерозподілу прибутку на користь компаній, зареєстрованих в юрисдикціях з низьким рівнем оподаткування. В Україні такий механізм вже діє і передбачений Податковим кодексом України.
Резюмуючи всі наведені фактори, можна з упевненістю сказати, що використання офшорної компанії в структурі бізнесу вже є токсичним, а згодом стане неможливим."
Провідна або поминальна неділя, проводи, провідки, гробки, опроводи, радониця, дарна неділя, радниця, Томина неділя – все це назви однієї і тої ж традиції – згадувати душі померлих в першій після Великодня недільний день. Провідна неділя 2025 року у хр...
Після Великодня почалася Світла седмиця. Кожен день цього тижня має свої традиції. Цьогоріч 23 квітня східні та західні християни разом відзначають Світлу середу. Про традиції третього дня Світлої седмиці переказують Патріоти України. Далі - мовою ориг...