Просто "бізнес": Підйом скандальновідомого танкера Delfi обріс корупційними схемами

"В темі" навіть компанія з Росії.

Терміни підняття танкера Delfi з одеського пляжу знову провалені. Через три тижні розчищення дна від каменів корабель вдалося поставити на кіль. Але попереду ще багато роботи: часу залатати пробоїни в корпусі майже немає. А в одеському порту вже готуються до сезону штормів. Експерти кажуть, що час спеціально затягували для реалізації корупційних схем Адміністрації морських портів України. А активістам навіть вдалося викрити підрядника в залученні компанії з Росії. Чому напівзатонулий Delfi досі лежить у морі, - передають Патріоти України з посиланням на Oбозреватель.

Коли танкер зможуть підняти?

Евакуювати судно з акваторії пляжу "Дельфін" не змогли ні до Дня Незалежності, ні до кінця серпня, як планувалось. Складність у тому, що, зірвавшись із якоря, корабель ліг боком на мілину. З одного боку від нього під водою є хвилеріз, а з іншого – кам'яна гряда, тому витягти було неможливо. Компанії-підряднику довелося розчищати дно від каменів майже три тижні, перш ніж поставити судно на рівний кіль.

"Наступний етап – візуальний огляд корпусу, герметизація і ремонт судна", – заявив міністр інфраструктури Владислав Криклій у Telegram-каналі. Залатавши пробоїни в корпусі, його тут же планували поставити на воду й відбуксувати в порт. Але за 9 місяців на мілині частина корпусу танкера зруйнувалась.

"Правий борт піднявся з води, і стало видно, що його практично немає – за дев'ять місяців його розбило об бетонний траверс пляжу. Пробоїна таких розмірів, що туди зараз можна заплисти на човні", – заявив начальник Одеського морського порту Руслан Сахаутдінов. За його словами, зволікати з роботами більше не можна. Відбуксувати потрібно встигнути до початку сезону штормів. Портовики стверджують, погана погода і сильні вітри в Одесі можуть початися вже до середини вересня. Сахаутдінов підкреслює, підрядник може встигнути підняти танкер за 7 днів. Усього на роботи є два тижні.

Сьогодні експерти оцінюють дії компанії-підрядника з прибирання судна як послідовні, але не заперечують ймовірність, що через технічні моменти ще двох тижнів виявиться мало.

Корупційні схеми?

Пів року невдалих спроб витягнути танкер насторожили експертне співтовариство і екологів. За однією з версій, навмисне затягування могло бути вигідно для лобістів окремих компаній і реалізаторів схем. Після перших спроб в АМПУ тільки дякували буксирним компаніям BLAST і P&O, відзначаючи, що їхньої провини в невдачі немає. Екологи та представники АМПУ підтверджують: попередній підрядник виконував роботи з порушенням технології й сильно забруднював море.

"Або в них були неякісні водолазні обстеження, або вони помилялися, або інформацію приховували", – коментував на брифінгу начальник Одеського морського порту Руслан Сахаутдінов.

Оголосивши перший тендер на проведення робіт, адміністрація морських портів ясно показала, що бюджету ідея влетить у копійку. Вартість підйому Delfi оцінили в 24,6 млн гривень. Із яких розрахунків в АМПУ вийшли на цю суму, було неясно, кажуть активісти.

Одночасно з тим Україну поставила на вуха ідея розрізати повний палива теплохід прямо в морі. Турецька компанія запропонувала виконати комплекс послуг за більш ніж 1 млн доларів. На тлі того в АМПУ виправдалися, що зазначена в тендері ціна нібито об'єктивна. Провівши переговори з низкою компаній, в АМПУ погодилися на пропозицію "Траншипу" прибрати нещасний корабель безкоштовно. Тендер довелося скасувати, і питання вартості послуг "пішло під воду".

"На це треба було досить багато часу, якого через погодні умови в нас немає... Іншої конструкції зробити швидко, окрім як організувати компанії з власним флотом, – немає. Ми знайшли цю конструкцію, провели переговори, підписали угоду і крапка", – розповів Сахаутдінов.

Російський капітал

Коли АМПУ скасувала тендер і міністр інфраструктури заявив, що Delfi піднімуть на комерційній основі, з боку громадськості виникли питання: хто стоїть за компанією "Бруклін-Київ" і що підприємство очікує натомість. Непрозорим виявився й момент використання судів.

Як розповів керівник громадської організації "Зелений лист" Владислав Балинський, у роботах на Delfi задіяно державне судно нафто-сміттєзбирач.

"Є сумніви, що це чужі кошти. По-перше, я бачу, що використовуються державні судна. Щонайменше це Sea Ant – нафтозбирач "Морська мураха". Є підозра, що вся метушня з оголошенням і скасуванням тендера проходила для того, щоб реалізувати цю схему", – розповів радник екоінспекції Одеської області Владислав Балинський.

У Міністерстві інфраструктури України відмовилися прокоментувати, чи задіяли держсудна. "Усі ці роботи для бюджету зараз безкоштовні. Анітрохи грошей Міністерство інфраструктури на це не використовує", – розповіли у пресслужбі Міністерства інфраструктури.

Раніше громадські діячі вже заявляли про те, що планують ініціювати кримінальне провадження через помилки попередньої компанії-підрядника. Цього разу в організації "Зелений лист" прямо говорять про необхідність залучити і СБУ.

"Не заперечується ймовірність, що компанія "Бруклін-Київ" виконує роль фірми-одноденки. Коли вони платили гроші виконавцю, компанії "Tranship", ми не знали, хто це й що це. АМПУ відкрито називає буксири, "Топаз" та "Даймонт", які брали участь у перевороті судна. Відповідно до реєстру судноплавства, вони належать компанії "Генфорд", основною частиною акцій якої володіє приватна компанія РФ "Новоросійський торговельний порт". Враховуючи, що результатом цієї тривалої "метушні" з Делфі стала дискредитація органів держвлади і в кінцевому підсумку був притягнутий російський капітал, здається, цим питанням час зайнятися СБУ", – додав громадський діяч.

Піар під вибори

За кілька місяців Delfi став справжньою топтемою в Одесі. Туристи не припиняють фотографуватися з потерпілим крах кораблем, а спроби його дістати активно висвітлюються на телеканалах. Не впустили своє і політики, використавши популярність проблеми для піару перед місцевими виборами.

Найбільше на питанні прославився міський голова Одеси Геннадій Труханов, якого вже прозвали "мер-водолаз". Створивши оперативний штаб, він зробив кілька публікацій у соціальних мережах про те, що тримає "руку на пульсі", а потім ще й записав відеоролик, у якому знято, як він спускається до танкера з водолазами.

Крім того, користувачі Facebook помітили, що його публікації про танкер показують у соціальній мережі з позначкою "реклама".

Для того щоб повернути танкер на бік, довелося докласти чималих зусиль

Забрати танкер із пляжної зони обіцяли до кінця літа

Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Інші публікації автора

14 вересня - Воздвиження Хреста Господнього: Що категорично не можна робити в цей святковий день

субота, 14 вересень 2024, 0:10

14 вересня за новим церковним календарем (27 вересня за старим) - Воздвиження Хреста Господнього, нагадують Патріоти України. Свято пов'язане з ім'ям рівноапостольної Олени, матір'ю імператора Костянтина, яка, згідно з церковним переказом, відшукала Хр...

Різдво Пресвятої Богородиці: Ця сильна молитва, прочитана з чистою душею, допоможе здійснити найзаповітніші бажання

неділя, 8 вересень 2024, 5:00

Різдво Пресвятої Богородиці віруючі за новим стилем відзначають 8 вересня. І цей день вважається дуже сильним енергетично, а молитви мають особливу потужність. За однією з традицій жінки, у яких немає дітей, накривають святковий стіл і запрошують бідни...