З урахуванням швидкозростаючих тарифів за комуналку, журналісти дізналися, за що українці платять гроші, в яких випадках вимагати перерахунку і відшкодування збитків, а коли можна взагалі не платити за надання тих чи інших комунальних послуг, передають Патріоти України з посиланням на Обозреватель.
До недавнього часу обслуговуванням будинків в Україні займалися житлово-експлуатаційні контори (ЖЕКи). В їх обов'язки входила організація:
Із травня 2019 року в Україні почав діяти закон про житлово-комунальні послуги. Відтепер угоди з комунальниками укладають власник, керуючий будинку або представник ОСББ (на вибір жителів будинку), а ЖЕКи йдуть у минуле.
Усі послуги надаються після попереднього підписання договору між споживачем і підприємствами комунальної сфери. Відповідні контракти діляться на три види: індивідуальні, колективні та колективні споживачі (ОСББ).
Єдина примітка, що з операторами газо- й електропостачання полягає тільки індивідуальний договір.
Різниця між трьома типами договору в тому, що в останніх двох комунальники несуть відповідальність за надання послуг "до входу в будинок". Так, виправлення аварійних ситуацій всередині будинку повністю лягає на плечі власників квартир.
Отже, що ж в Україні вважається якісним наданням комунальних послуг? Усі ці норми чітко прописані в законі, тому в суперечках із комунальниками ви завжди можете спиратися на такі показання.
Відповідно до закону, температура в квартирі на час опалювального сезону повинна бути не нижчою 18 градусів, а в кутових не менше 20-ти. Якщо ваш градусник показує температуру нижче цих показників, ви маєте право вимагати перерахунок.
Тариф на опалення знижується на 5% за кожен градус нижче норми. Якщо ж у квартирі температура на рівні 12 градусів, а то і нижче, ви зовсім можете не платити за надання явно неякісної послуги.
Згідно із законом коливання температури гарячої води допускається в межах 50-75 градусів. Якщо температура нижча крайнього показника, тариф розраховується за наступною схемою:
Законодавством також передбачається зниження оплати за водопостачання в разі переривання подачі як гарячої, так і холодної води більше прописаного нормами часу.
Припустимо, якщо при цілодобовому водопостачанні в будинку відключається вода не більше, ніж на 6 годин на добу або не більше 30% часу, якщо за спеціальним графіком. Таких перерв повинно бути не більше двох на місяць. Якщо перерви більше, то плата зменшується на 3,3% за кожен день відсутності послуги.
До послуг ЖКГ з утримання будинку та прибудинкової території входить 17 різних послуг, серед яких: вивезення сміття, прибирання сходових клітин, освітлення, робота ліфтів, полив клумб і газонів і багато іншого.
У тому випадку, якщо послуга не надається, або надається не в повному обсязі, ви можете за неї або не платити зовсім, або вимагати часткового відшкодування.
Природно, якщо ви вважаєте, що постачальники комунальних послуг не виконують своїх зобов'язань або ж виконують, але не в повній мірі, ваше право поскаржитися на подібних горе-комунальників.
Колишній склад Кабінету міністрів України затвердив постанову, яка визначає порядок перевірки якості надання комунальних послуг та послуг з управління багатоквартирним будинком.
Звернутися до постачальника з вимогою перевірити якість і кількість послуг може будь-який житель багатоквартирного будинку або управитель. Для цього потрібно написати звернення, в якому необхідно вказати суть скарги, ПІБ і фактичне місце проживання.
Постачальник послуг зобов'язаний зареєструвати скаргу, і в разі необхідності перевірки якості виконавець комунальної послуги або керуючий зобов'язаний прибути на виклик споживача не пізніше ніж протягом доби з моменту отримання повідомлення.
Після перевірки заповнюється акт-претензія, із зазначенням дати і часу її проведення, де потрібно вказати інформацію про те, в чому полягала проблема.
У тому випадку, якщо представники комунальних служб або ж управитель не з'явилися на перевірку в установлений строк, або відмовилися підписувати акт-претензію, ви можете скласти його самостійно. У такому разі в акті повинні стояти три підписи – ваш, і ще двох споживачів зазначених послуг, найпростіше попросити допомогти сусідів.
Акт-претензія надсилається постачальнику послуги або управителю будинку рекомендованим листом. Цей акт теж повинен бути зареєстрований.
Протягом п'яти робочих днів постачальник послуг повинен дати письмову відповідь споживачу – приймає він акт-претензію чи ні. Якщо постачальник послуг не відповів, акт-претензія вважається прийнятою.
Добре, якщо на цьому етапі проблема буде вирішена і вам перерахують платіжку за комунальні послуги. Якщо ж ні, наступним кроком буде звернення до уповноважених центральних органів виконавчої влади, які проводять державну політику в сфері державного контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів.
Якщо не допоможуть держоргани, останнім кроком буде подача позову до суду. Наскільки це буде доцільним, враховуючи, що в Україні судові процеси часто затягуються на невизначений термін, вирішувати вже вам.
Журналісти поспілкувалися з координатором житлово-комунальних і енергетичних програм Громадської мережі ОПОРА Тетяною Бойко, і поставив кілька запитань на тему боротьби з недобросовісними постачальниками комунальних послуг.
– Якщо споживач комунальних послуг вважає, що вони надаються неякісно, або ж взагалі не надаються, що потрібно робити в першу чергу?
– По-перше, вам треба дізнатися, хто є постачальником. Це можна дізнатися зі свого договору, і далі подивитися умови цього договору. Але є проблема. Законодавство змінилося, і тепер договори є застарілими, остаточно все змінити можна буде з 1 травня 2020 року, коли у людей буде можливість вибрати один із трьох варіантів договору.
За цими договорами будуть різні умови, різна відповідальність і різна ціна.
Поки ж відстояти своє право досить складно, тому що тут потрібно зрозуміти, де саме є проблема, вона ззовні, або всередині будинку. Якщо проблема в будинку, то, найімовірніше, виконавець послуги вас відправить в ОСББ або ЖЕК вирішувати проблему. І довести, що це проблема виконавця послуг, буде дуже важко.
– Як часто постачальниками комунальних послуг реагують на скарги споживачів?
– На сьогодні типова ситуація, коли споживачі незадоволені якістю послуг, основні скарги на погане централізоване опалення та гаряче водопостачання.
І ось тут постачальники послуг вам говорять, що проблема в будинку, ви не встановили індивідуальний тепловий пункт (ІТП). За нормативами ми подали необхідну кількість тепла, а те, що воно нерівномірно розподілилося по дому, це ваші проблеми.
За фактом, за станом на сьогодні дуже важко довести, що це провина саме постачальника.
– Так до кого звертатися?
– Закон говорить, що вам все одно потрібно звертатися до постачальника послуг і скласти акт про те, що у вас, наприклад, у квартирі 14 градусів тепла, а не, як мінімум, 18 градусів, як передбачено законом. Повинен прийти представник постачальника і зафіксувати порушення.
Якщо він не прийшов, то ви складаєте цей акт разом зі своїми сусідами.
Сам постачальник повинен перевірити температуру теплоносія, якщо ж температура в нормі, в такому випадку потрібно викликати загальні збори правління будинку, якщо таке є. Тут є два випадки, якщо жителі будинку самі раніше відмовилися від встановлення ІТП, чи не приєдналися до програми "Теплі кредити" за власним бажанням, не поставили регулятори на батареї, в такому випадку можна тільки розвести руками, тому що винні самі жителі.
У разі, якщо у вас старий договір із ЖЕКом, там скажуть, що у них немає таких повноважень, і вам все одно потрібно збирати збори співвласників і визначати керуючого, залучати фінансування і вирішувати це питання. За таких умов у 80% випадках це буде не вина постачальника, і співвласникам доведеться домовлятися і модернізувати свій будинок.
14 вересня за новим церковним календарем (27 вересня за старим) - Воздвиження Хреста Господнього, нагадують Патріоти України. Свято пов'язане з ім'ям рівноапостольної Олени, матір'ю імператора Костянтина, яка, згідно з церковним переказом, відшукала Хр...
Різдво Пресвятої Богородиці віруючі за новим стилем відзначають 8 вересня. І цей день вважається дуже сильним енергетично, а молитви мають особливу потужність. За однією з традицій жінки, у яких немає дітей, накривають святковий стіл і запрошують бідни...